Wees proactief

Overwinning op jezelf & overwinning op de omgeving

De 7 eigenschappen van Covey kan je opdelen in 2 grote blokken met name “3 eigenschappen voor overwinning op jezelf” & “3 eigenschappen voor de overwinning op je omgeving”.  De 7de eigenschap zorgt dan dat je jouw verhaal scherp houdt. (Blijven groeien is de boodschap)

Covey 7 eigenschappen

 

Overwinning op jezelf

Het is belangrijk om te starten met de 3 eigenschappen voor overwinning op jezelf. Verandering moet immers van binnenuit komen. Voor mij persoonlijk waren deze drie eigenschappen ook de eerste werkpunten die mij de kracht gegeven hebben om nieuwe, belangrijke keuzes te maken in mijn leven – die vermoedelijk de eerste stappen zijn naar een aantal grote levenswendingen.

De absoluut eerste stap in die bewustwording is de pro-activiteit.

Wees Pro-actief

Als je pro-actief opzoekt in google kom je de volgende zaken tegen:

proactief bijv.naamw.Uitspraak: [proɑk’tif] als je iets doet voordat iets gebeurt, bijvoorbeeld om het te voorkomen Voorbeelden: `Dankzij proactief optreden van de politie, zijn rellen voorkomen.`, `Het spreekwoord ‘voorkomen is beter dan genezen’ zegt eigenlijk:… (http://www.encyclo.nl/begrip/proactief)

proactief (bn): anticiperend, initiatiefrijk, initiërend, krachtdadig, ondernemend,voortvarend

(http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=proactief)

Om proactiviteit te begrijpen is het nuttig eerst eens in te zoemen op reactieve modellen. Reactieve modellen gaan uit van een determinische invulling van je leven en toekomst. Wie we zijn wordt vooral bepaald door externe factoren. Het komt door ons DNA, door onze opvoeding of door onze omgeving. Het wordt dus vooral niet door ons bepaald.

“Als mijn vrouw nu eens wat meer aandacht zou hebben voor mij dan …”, “Als mijn baas nu toch maar eens zou zien dat … dan ….”, “Dat kan ik niet, daar heb ik geen tijd voor” … “Waarom dit, waarom dat , waarom ik ? …”.

In tegenstelling tot de reactieve houding heb je bij een proactive houding altijd zelf de keuze. Daarbij spelen je zelfbewustzijn, je voorstellingsvermogen, je geweten en je onafhankelijke wil een belangrijke rol in het maken van je keuzes in het leven.

Persoonlijk vertaal ik die proactieve keuze in mijn “Time management : Hoe evernote gebruiken om je doelen te bereiken”. In elk kaartje tracht ik proactief de keuzes te maken die ik belangrijk vind bv in het ochtend ritueel kies ik ervoor de dag te starten met een smile. De keuze om gelukkig te zijn ligt immers bij jezelf.

Proactiviteit is dus minder gestuurd op de emoties als gevolg van jouw perceptie van feiten maar meer op keuzes die je zelf maakt op basis van je eigen waarden en normen.

Waarden versus gevoelens

Je kiest er uiteindelijk zelf voor om ongelukkig te zijn over ietst dat iemand je aandoet. De keuze ligt altijd bij jou. Voor een heel sterk voorbeeld van die keuze kan je zeker inspiratie vinden onder Viktor Frankl.

Initiatief nemen : je hebt zelf de keuze iets te doen aan je situatie en stappen te zetten. Wil je beter worden in wat je doet, neem dan een boek in de handen. Als je een gelukkiger huwelijk wil, investeer er dan tijd in. Als je wil groeien als persoon, zoek dan wat je kan doen groeien.

Persoonlijk heb ik  in 2012 een zware burn-out. Het grote voordeel aan zo’n diep dal is dat je aan zo veel twijfelt, dat eigenlijk al je opties weer open staan. Die zoektocht naar jezelf is een hele weg. “Help, mijn batterijen lopen leeg” van Luk Dewulf was één van de eerste boeken die licht brachten in de duisternis. En zo ben ik samen met de steun van mijn gezin geleidelijk aan terug op het juiste spoor gekomen. Of beter gezegd, op een nieuw spoor.

 

Stoppen en kijken met milde open aandacht

Edel Maex

Stap 1 was terug voeling krijgen met mezelf. Deze voeling heb ik gevonden via mindfulness.

Waarom ze ons Mindfulness niet op school geleerd hebben snap ik niet ?
Als het zelfbeeld terug een beetje hersteld was, kwam de analyse van de carrière tot hiertoe. Geleidelijk aan kwam dan ook het besef dat er een veel groter deel van de route zelf kan gekozen worden. Daar waar tot dan toe eigenlijk alles dan toch eerder per toeval ging. Met veel vallen en opstaan.
Met elke stap die ik zette, groeide de zelfzekerheid. Begon ik meer te lezen – waaronder Covey. Nog verder kwam dan de techniek met Evernote : Hoe evernote gebruiken om je doelen te bereiken. Vandaag start ik ook met deze blog om mijn ervaringen verder te delen. Want iedereen heeft het potentieel om te groeien, voorwaarde is: geloof in jezelf en in elkaar.

Kort samengevat : ik ben, mede dankzij Covey van een reactieve, emotionele status naar een proactieve status kunnen evolueren. Zo heb ik vandaag al veel beter in de hand hoe ik me voel. Omdat ik keuzes maak op basis van waarden in plaats van emotie. 

  Liefde is een gevoel, Houden van is een werkwoord

De kracht zit in de woordkeuze

Pro-activiteit zit hem ook in de woordkeuze.

  • Hij maakt mij zo kwaad > Ik bepaal zelf mijn gevoelens.
  • Hij moet eerst beslissen voordat ik dat kan leren. > Ik wil die kennis nu vergaren, als de beslissing valt, sta ik al een stapje verder, zoniet blijft het voor mij nuttige kennis
  • Als ik eens tijd heb > Ik reserveer zeker 1 uur per week hiervoor en kijk gewoon wat minder lang TV

De cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed

cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed van Covey
cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed van Covey

We zijn in alles wat er gebeurd in meer of mindere mate betrokken : onze gezondheid, onze kinderen, de school, de politiek, de wereld.
Om goed de lijn te kunnen trekken tussen waar je proactief in kan zijn en waar niet, is het belangrijk af te wegen in hoeverre je betrokken bent en in hoeverre je er sturing op kan hebben.

Proactieve mensen spannen zich vooral in binnen de cirkel van invloed omdat dat zaken zijn die ze zelf kunnen sturen. Daar waar reactieve mensen zich meer richten op de cirkel van betrokkenheid waar ze geen invloed op hebben.

de gedachte dat het probleem niet bij ons zit, is het probleem

Ook op het werk is een proactieve kijk veel beter. Je moet altijd kijken wat er in je eigen macht ligt om aan te pakken. Door je op een constructieve manier aan te passen aan je chef en aan je collega’s, zal je cirkel van invloed groeien. Reactieve mensen zullen daar scherp op reageren omdat zij zich focussen op wat anderen doen en daar dan de oorzaak leggen van problemen. Als je ook tegenover die collega’s toch een proactieve houding aanneemt – zullen zij ook geleidelijk aan overtuigd zijn dat zo’n aangepaste houding werkt.

Volgende stappen ? Wat nu ? De conclusie

Neem jezelf voor om vanaf vandaag, bij elk probleem waarvan je de oorzaak extern projecteert, even een stap achteruit te zetten en je af te vragen wat je zelf kan doen aan de situatie waar je denkt in te zitten. Zoek een proactief alternatief op een reactieve situatie.

Persoonlijk heb ik de volgende opdrachten uit het boek van Covey gehaald om de komende maand aan te pakken :

Toe te voegen aan  Evernote : Hoe evernote gebruiken om je doelen te bereiken.

  • Heb de komende maand aandacht voor de uitspraken in je omgeving en bij jezelf. Hoe vaak hoor je reactieve zinnen of gebruik je ze zelf : “Als … maar ” , “Daar heb ik geen tijd voor”, of “Ik moet wel”
  • Stel je een situatie voor waarbij je normaal gezien reactief zal reageren. Bekijk die situatie opnieuw binnen de cirkel van beïnvloeding. Hoe zou je er proactief op kunnen reageren. Probeer jezelf in gedachten een positieve rol te geven. Hou rekening met de ruimte tussen de stimulus en de respons. Met andere woorden – de keuze die je hebt om te reageren.
  • Kies een probleem op je werk of in  je privé leven. Probeer vast te stellen of je er direct, indirect of geen invloed op hebt. Bepaal de eerste stap die je kan zetten om het op te lossen en zet die stap ook daadwerkelijk.
  • Doe deze test dertig dagen achter elkaar. Je zult merken dat je cirkel van invloed veranderd.

Uit “De 7 eigenschappen van goed leiderschap”

 

Veel proactief succes !!

 


 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Visit Us On FacebookVisit Us On Linkedin